• شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400022517365
  • منبع : نمایندگی کردستان

/وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ/

علم و حکمت از معیارهای انتخاب یک مشاور خوب است

علم و حکمت از معیارهای انتخاب یک مشاور خوب است

دکتر تیز/کردستان پژوهشگر و اندیشمند حوزه مطالعات انقلاب اسلامی گفت: در نگاه قرآن کریم و پیشوایان دین، یکی از معیارهای انتخاب یک مشاور خوب «علم و حکمت و آگاهی و فرزانگی» است، اما فراموش نکنید که داشتن علم و حکمت با داشتن سواد و تحصیلات بالا ارتباط مستقیمی ندارد.

خرداد ماه سال جاری آبستن اتفاق و آزمونی بزرگ و پراهمیت در سطح کشور و در قالب نظام سیاسی جمهوری اسلامی است که سربلندی در آن در گرو مشارکت حداکثری با درک حساسیت تعیین سرنوشت جامعه و بر اساس انتخاب صحیح است.

اگرچه شاید انتخابات ریاست جمهوری بیشترین حساسیت را بین نخبگان و فعالان سیاسی برانگیزد اما انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا به جهت انتخاب اعضای شوراهای اسلامی به عنوان کابینه پارلمان های شهری از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است که لزوم انتخاب صحیح براساس معیارهای مبتنی برجامعه اسلامی را دوچندان می کند.

حجت الاسلام علی فدایی، پژوهشگر و اندیشمند حوزه مطالعات انقلاب اسلامی و امام جمعه شهر سریش آباد در گفت و گو با خبرنگار دکتر تیز به بررسی اهمیت شور و مشورت از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: اهمیت شورا و مشورت در دین اسلام از آنجا روشن می‌شود که یکی از سوره‌های قرآن به این نام نازل شده است؛ قرآن علاوه بر اینکه انجام کارها با مشورت را یکی از نشانه های اصلی ایمان می‌شمارد، آن را در ردیف اعمالی چون نماز، زکات و انفاق قرار می دهد.

وی افزود: انبیا و امامان نیز که انسان‌هایی کامل هستند، از مشورت بی نیاز نبوده‌اند، چنانکه قرآن کریم مسئله مشورت را مهم دانسته و آن را به صورت یک فرمان الهی بیان کرده است، چنانکه خداوند در آیه 159 سوره آل عمران خطاب به پیامبر می فرماید: «در کارها با آنان مشورت کن» بدیهی است پیامبر (ص) از عقل کامل بهره داشت، در عین حال با افراد صاحب نظر مشورت می کرد و بدین طریق از نیروی فکر و اندیشه آنها استفاده می برد، آن حضرت برای رأی مردم، ارزش قائل بود و اگر خود نظر دیگری داشت، نظر اکثریت را می پذیرفت.

امام جمعه سریش آباد عنوان کرد: براساس همین آیات کلام الله بود که رسول خدا (ص ) در گفتار و عمل، فرهنگ مشورت را در جامعه گسترش داد و روح هم اندیشی را در جامعه آن روز نهادینه ساخت.

حجت الاسلام علی فدایی تاکید کرد: طبق دستور صریح خداوند در قرآن و سنت پیامبر، حضرت علی(ع) نیز در باب نیازمندی انسان به مشورت خودش را از آن مبرا نمی‌دانست و در تصمیمات مهم نظیر جنگ‌ها با فرماندهان و سران سپاهش به مشورت می‌نشست و همواره تاکید می ورزید که هر شخص دوراندیشی باید به کسی که از نظر درجه برتر از اوست مراجعه کند؛ زیرا فضیلت هیچ کس کامل نیست و به شخص خاصی هم اختصاص ندارد، بنابراین ارزش و اهمیت مشورت و مشاوره کردن در این است که به انسان کمک می‌کند تا در سایه‌ دوراندیشی تفکر و تبادل نظر و استفاده از تجارب، عاقلانه‌تر در روشنایی علم و معرفت تصمیم بگیرد و به کامیابی دست یابد.

حجت الاسلام فدایی در توضیح ویژگی های کسانی که انسان آنها را به عنوان مشاورخ ویش برمی گزیند گفت: در نگاه قرآن کریم و پیشوایان دین، یکی از معیارهای انتخاب یک مشاور خوب «علم و حکمت و آگاهی و فرزانگی» است، اما فراموش نکنید که داشتن علم و حکمت با داشتن سواد و تحصیلات بالا ارتباط مستقیمی ندارد و نباید نسل جوان صرف کهنسالی، قدیمی‌بودن و یا نداشتن سواد از فکر و نظر نسل قدیم و افراد پیر استفاده نکنند، چرا که آنها علاوه بر این که تجربیات ارزشمندی دارند، بسیار اصولی‌تر و منطقی‌تر نیز می‌اندیشند. پس معیار، درستی فکر و نظر است نه سن و سال و سطح سواد، علاوه برآن تقوای الهی و خداترسی، تجربه و دوراندیشی، رازداری و امانتداری از ویژگی های افرادی است که انسان باید برای شور و مشورت از آنها استفاده کند.

چه کسانی برای مشورت مناسب نیستند

امام جمعه شهرسریش آباد در ادامه در پاسخ به این سؤال که افراد یک جامعه از مشورت با چه کسانی و باچه ویژگی هایی آسیب می بیند اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم برخی شایسته‌ مشورت نیستند و به جای آن که انسان را به «راه» هدایت کنند او را به «چاه» می‌اندازند. در این مورد از کلمات گهربار حضرت علی (علیه‌السلام) بایدبهره گرفت که در منشور حکومتی و عهدنامه‌ای خود به مالک‌اشتر، او را از مشاوره قراردادن سه گروه برحذر داشته‌اند و پیامدهای آن را چنین بیان کرده اند؛ "با تأکید بر تو سفارش می‌کنم که در مشورت خود، «بخیل» را راه مده که تو را از احسان و نیکی بازمی‌دارد تو را از فقیر شدن می‌ترساند و وعده‌ی تهیدستی می‌دهد. هم‌چنین با انسان «ترسو»‌ مشورت نکن که تو را از پرداختن به کارها و اقدام عملی سست و ناتوان می‌سازد. «حریص» را نیز در مشورت خود وارد نکن که با ستم و جور، حرص و آزمندی را در نظر تو زیبا جلوه می‌دهد.پس همانا بخل و ترس و حرص خصلت‌های پراکنده‌ای هستند که بدگمانی به خدا، آنها را گرد یکدیگر جمع می‌کند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«دکتر تیز» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - دکتر تیز از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.